torsdag 25 december 2014

Juldagen och mellan dagarna

Planen var att ha den årliga juldagsfesten... dock så visade det sig att många har börjat festa på julafton och var därför inte allt för taggade! Andra skulle jobba eller hade lovat bort sig... själv var jag rätt trött och seg och blev bara 2 st mysöl =)

Kära Lilja tittade in och Micke kom förbi så det blev en lugn och städad kväll =)

Idag är planen att tvätta en massa och städa lite =) Senare tror jag att jag ska promenera till solariet och sola lite... var längesen nu! =))

Ja, ska man ladda för att sluta röka 2015 nu då... känns som att det är på tiden. Jag har ju rökt sen jag var 12 år gammal så efter förra åter så har jag rökt i MER än halva mitt liv... det är ju äckligt... =/

Detta är något antagligen de flesta rökare funderar på lite titt som tätt... Vad kostar det? Hur jobbigt är det verkligen att sluta? Vill jag sluta? (Det är klart att de flesta vill sluta) Men bestämmer sig ofta för att det inte är värt mödan...

Lite bakomliggande psykologi kring rökning...
Vi ALLA rökare hart någon gång fått höra "bara en idiot röker" och "fan man dum i huvudet som röker" eller andra kommentarer om hur korkat och dumt det är... hur farligt det är och oj vad det kostar...

Ja! Så varför röker vi?  Svaret är ju inte alltid så enkelt... Men en någorlunda begåvad människa kan ju lista ut att det inte är för att vi är dumma i huvudet. Högt utbildade och kloka människor har rökt genom tiderna och vissa röker än.

Statusen på att röka har ju så klart förändrats, vilket är super bra, det ska ju inte vara något positivt att röka! Och men den förändringen så har många lyckats sluta eller inte börjat kanske =P Eftersom det är SJUKT jobbigt att känna sig dömd hela tiden.

Trust me, i know! Jag läser ju till hälsopedagog! Det är som upplagt för att bli granskad i sömmarna och DÖMD för vem du är privat! Det spelar liksom ingen roll hur smart jag är eller hur mycket kunskap jag besitter om hälsa eftersom människor bara ser så långt näsan räcker!

Detta har gjort mig sjukt stressad och pressad och tyvärr fått mig att röka mer! För det skapar en oro...
Inte för att jag VILL röka mer... men för att kravet på att sluta hela tiden virvlade kring mig.

I en bok som heter: Äntligen icke rökare så skriver författaren om många tankar som kretsar i en rökares huvud. GALET BRA bok! Som rökare slipper man känna sig dömd samtidigt som den får en att vilja sluta röka och är väldigt informativ för både rökaren och familjen runt =) KÖP eller LÅNA den =)
I den står det även om hur du pratar med dina barn om rökning! Bra för som sagt både icke rökare och rökare!

Själv har jag inte läst till slutet för jag har inte "vågat"... när jag läste den sist var jag inte redo att bli rökfri.
Jag var rädd... detta skriver han mycket om i boken. Att många rökare ser rökningen som en del av sig själv och sin personlighet plus att det är en VÄLDIGT stor del i vardagen. Vad gör jag efter maten om jag inte röker? Kommer det att kännas tomt?

Rökning är ett BEROENDE... många glömmer det eftersom att det är lagligt (än?!) och att vid sidan om alkoholism och drogmissbruk så framstår det som näst in till inget! Dock är det liknande saker som sker i kroppen... rökaren tror att om denna slutar röka så kommer denna att känna en tomhet och sorg... en saknad. Så som alkoholisten tror att nästa grogg eller öl kommer ta mig tillbaka till då när jag var ung och hade det jätte roligt när jag drack. Eller drogmissbrukaren tar sin drog för att "bli sig själv" när denna är i ett sent stadie i sitt missbruk/ beroende. (Drogbruk klassas alltid som ett missbruk eftersom det bryter mot lagen att bruka droger).

Så... utmaningen är här. Jag har aldrig varit så redo som nu... Inställd på att det kommer att bli svårt men det för något jag vill och inget jag måste eller känner att jag har krav på mig att göra. Jag gör det för min skull..

Förhoppningsvis så kommer det att gå bra! Men alla kan misslyckas och det är OKEY! Jag ska inte låta någon klanka ner på mig för ett misslyckande, allra helst mig själv =P

Många rökare som planerar att sluta väljer att vara tyst om det.. för omgivningen blir som galna! Och säger säker som: Men neeeej röker du nu? och men hur går det?? tänk på allt bra! Och en massa peppande som vi redan vet... HALLÅ? det är ju vi som beslutat att sluta!?

Klart att man får fråga hur det går! Men om det är knivit så MÅSTE omgivningen acceptera det! Och säga typ "ja men ett snedsteg gör ju inget! Hallå du är ju på god väg, upp med hakan!"  Låter kanske fåningt! Men vad och hur Du säger något i det läget kan vara avgörande! om DU blir besviken förstå då HUR besviken rökaren är som faktiskt försöker förändra sitt liv! Detta är rökarens vardag! Besvikelsen kan leda till att rökaren ger upp och ser uppgiften att sluta som OMÖJLIG!

Så peppa peppa peppa!

Idag är jag redo... 2015 rökfri! =)

Glöm inte att du KAN och att DU är BÄST! Ja.. DU ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar