söndag 28 december 2014

Den stora planen rullar sakta i verket...

Dag tre sen jag bestämde mig för att bli rökfri 2015.

Det lustiga är att det jag trodde skulle vara svårt inte var ALLS det som var det svåra...

Vi har ju alla hört talas som det där jäkla "suget"... Men ärligt suget för mig formade sig typ så här:

Humm... nu kanske det skulle var gött med en cigg.. humm... nääe.
Och så tog jag ingen cigg..

Backar tillbaka till första dagen.. =P
Jag klivet upp på morgonen och kör min normala morgonrutin med kaffe och cigg (några cigg och några kaffe)...
Under den här tiden då jag är själv, kollar på någon kass film och röker och dricker mitt kaffe så grubblar och funderar jag på hur jag ska tackla det här på nästa sätt... Vad gör jag om jag blir galet röksugen och ett riktigt monster? Vad är viktigt för mig? hur förändrar jag ett inbitet beteenden?

Kom på riktigt bra svar som att alltid gå ut i kylan och röka... hålla mig sysselsatt... inte göra saker som får mig att bli "normalt" irriterad... och så vidare.

När jag släcker sista ciggen på morgonen runt 9 tiden så känner jag mig lugn och redo att ta mig an detta...
Inget sug. Jag är glad och pigg.. tvättar och städar lite. Inga problem.

Klart att tanken ploppade upp på att "kanske ta en cigg" men den var lätt att slå bort. =)

Dagen gick... vid 16 tiden började jag känna mig lite lom... lite borta i skallen.. lite luddig. Jaja... inge konstigt det går över... (det kanske är det där supersuget som man hört om??)
Ungefär vid 17 blir jag jätte ledsen... känner mig orolig och otrösterlig...

Vill fortfarande inte röka men jag är av någon anledning galet ledsen.... Jag hittar inte mig själv?! Vad händer??

Jeff sitter med mig och försöker trösta men stackarn vet ju inte vad han ska göra när jag helt plötsligt är tok ledsen av ingen egentlig anledning. =S
Efter kanske en halvtimme börjat tyngden släppa och jag kan skratta ihop med Jeff till hanns knasiga skämt. Men luddet i hjärnan har inte släppt... och jag börjar fundera men shit.. är det så här det ska vara att vara rökfri??

Klart att det inte är så det kommer att vara det här var antagligen MIN kropps rektion (beroende reaktion) på att inte få sin drog. Kände precis som vilken missbrukare som hellst: Att jag behöver mig drog för att bli och vara NORMAL! Sjukt...

Terbe och Robban kom förbi på kvällen och snackade lite skit. Då tog jag 2 cigg med Terbe under den tiden och kände mig normal igen..

Inte för något hysteriskt sug utan för att jag bara inte orkade vara ledsen och nedstämd.

Dagen efter detta så rökte jag inte alls på morgonen och kände inget direkt sug på hela dagen. Träffade Mia ute på en fika och tog 2 cigg med henne under de timmar vi umgiks. på hela den dagen klarade jag mig på 3 cigg!

Senare den dagen hände samma sak! Blev galet ledsen... och mådde skit... men det höll inte i sig lika länge! ;P Jag ser ett ljus..

På hela den dagen blev det 3 cigg på hela dagen =)

Idag är tredje dagen och motivationen är inte lika hög men det går fortfarande riktigt bra =)

Från att ha rökt ett paket (20 cigg eller fler) om dagen till att vara nere på 3-4 st om dagen känns som en bra förändring =)

Jag är nöjd med mig själv! Jag tror att det kommer att bli lättare och lättare... Utan tvång att sluta, utan med viljan att sluta. Medräknat i dag  så är det 4 dagar kvar till nyår och är jag nere till 2 om dagen då så är jag nöjd och känner mig säker på att jag kommer vara rökfri under 2015 =)

Tack till alla som inte säger MEN GUD TAR DU EN CIGG NU?!?! men det som går så bra.. bla bla bal. Ärligt... Up you´r A*s!!

Kärlek till alla ;P


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar