måndag 8 december 2014

Ignorance is bliss...

Älskar det här ordspråket för att det kan betyda så mycket... 

Den simplaste förklaringen jag brukar dra när folk frågar varför jag har det tatuerat på ryggen brukar bli: 
Jag menar bland annat att det du inte vet lider du inte av.

Och ja! Det menar jag ju absolut med det. Att slippa tänka är ju rätt skönt (ignorans) det är ofta därför vi dövar med alkohol, droger, mat, shopping, spel eller var vi nu har hittat för metod för att drömma oss bort i några minuter eller timmar. 

Vi människor letar nästan alltid efter den enkla vägen ut... och använder oss dagligen av uttryck som "Man ska inte göra det så svårt för sig" eller "gör det inte svårare än det är"... Men ärligt... livet är fasiken inte alltid enkelt. 

Självklart är jag FÖR att tänka positivt och försöka ta allt så lätt som vi kan MEN med det menar jag inte blunda för vekligheten och var absolut inte ignorant. 

Efter snart tre års av studier så har uttrycket kommit att få en ännu starkare betydelse som jag kan återkoppla till frasen och paradoxen "I know that I know nothing" av Socrates. För att ju mer jag vet desto svårare har det blivit att vara ignorant... och med det tyngre att vara positiv.  

Jag försöker se världen med ljusa vackra färger, med ljuv musik och alla kärleksfulla människor.. utan att blunda för allt hat som syns överallt... mörkret som stiger över jorden... människor som tror att global uppvärmning är något påfund av hysteriska "miljönissar"... 


Vi måste öppna ögonen... Jag spänner upp ögonen för att inte blunda och leva i min lilla bubbla av BLISS, det vore så enkelt..och vissa dagar, som i dag önskar jag att jag bara kunde blunda och tro på att alla människor är goda innerst inne... Men det var längesen jag såg det runt mig. 


Om Jag uttrycker vikten av sopsortering så är jag en miljönisse, om jag uttrycker vikten av att minska konsumtionen av kött så är jag en hysterisk vegan och så vidare... Inget går att göra med måtta. Alltid är någonting fel. 


Nu är jag lite neg idag.. Trött på plugg trött på människor... Trots att jag vanligtvis VET att människor är godhjärtade och jag VET att människor försöker... Men bara inte just idag. 



Pannacotta
Igår fick jag för mig att jag skulle göra saffranspannacotta... men glömde så klart att köpa saffran!! 

Så fick den briljanta idén att hitta på en ny sort men saker jag hade hemma, så det var ju tur att jag hade byggt upp ett lager av saker till min karamellverkstad =) Resultatet blev riktigt bra och därför tänkte jag dela receptet med er =) 

Pepparmint och vit choklad pannacotta

5 dl Grädde
0,5 dl Socker
2 st Gelatinblad
1 tsk Vaniljsocker
1 st vit blockchoklad
Ca en halv flaska pepparmintsextrakt (efter tycke och smak)
Grön karamellfärg (Skoj med färg men inte nödvändigt)

Gör så här: 
Lägg gelatinbladen i ett vatten bad i ca 5 min.
Koka upp grädde och socker i en kastrull. Bryt blockchokladen i småbitar och lägg i, låt smälta. 
När chokladen har smält lägg i gelatinbladen och vispa. 
Låt svalna något. 
Vispa i vaniljsocker och pepparmintsextrektet och färgen.
Häll upp i formar (blir mäktigt så det räcker med flera små formar eller glas). 
Låt dem stå i kylen i minst 3 timmar, gärna över natten! 

Tadaaaa!! Nu fick du en efterrätt som smakar frächt och är grön med är super god och onyttig! Tips från hälsopedagogen =P haha 

Glöm inte att kolla på Julkalendern =) 


I morgon ska jag jobba på julbord på Bruksmässen ska bli riktigt roligt!! =)) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar