torsdag 11 december 2014

Hälsopedagog?


Arbetat på Bruksmässen två kvällar nu och oj va skönt det är att arbeta med kroppen! =) Saknar det!
Mycket av min oro för framtiden, mina drömmar om vad jag vill åstadkomma efter att jag utbildat mig klart handlar om just att jag kommer att sitta låst till ett skrivbord för att kunna i slutändan förändra "världen".

Så.. nu över till vad är det jag vill jobba med och göra i framtiden. Många som frågar: Vad vill du jobba med? Finns det många jobb som hälsopedagog? Och vad gör en hälsopedagog?

Hälsopedagog eller hälsovetare... Som vi hör på namnet så handlar kunskapen såklart om HÄLSA. Och pedagog... vad är det? Vanligt vis en lärare eller dagis personal, right? Så...  vad gör de i sitt arbete? De arbetar med att få individer att lära sig, förstå olika saker.

Så Pedagogik handlar om att förstå hur människor lär sig saker på bästa sätt, att alla är olika, att vi behöver olika instrument. Och i en hälsopedagogs fall så handlar det alltså om att vara pedagogisk mot människor för att kunna nå fram till dem angående hälsa! Simple as!! ;)

Tidigare i mitt liv så ville jag arbeta med människor.. ett tag ville jag öppna krog (då jag studerade till handelsentreprenör i Leksand, 2009)... Sedan förändrades det till café.

Men efter att ha studerat eget företagande, tiden för att etablerat sig och ekonomin bakom det hela så kändes det ganska motigt. Och drömmarna bytte form.. eller så insåg jag ett av mina grund "intressen" vilket är att hjälpa människor.

Här någonstans så började jag bygga upp en idé om en ungdomsgård som skulle erbjuda unga en bättre väg in i arbetslivet, utan den tröga arbetsförmedlingen! Hjälp att skriva CV och sådant skulle kunna förklaras på att lättsamt och pedagogiskt sätt.. det skulle finnas stöd och hjälp på plats om olika problem. Arbetas drogförebyggande och en massa andra fördelar.. samtidigt så skulle det vara ROLIGT att vara där.

Så 2010 så tog jag en fristående kurs i Beroendelära som var en kurs ur det hälsopedagogiska programmet... Något jag inte visste då!

Intresset ökade för människan i stort! och efter att ha jobbat ett tag så sökte jag till Hälsopedagogiska programmet 2012!

Väl där så började programmet med en kurs som hette introduktion till folkhälsovetenskap och det är inte ofta det händer i livet men just då kände jag att jag var på rätt plats i livet.

Folkhälsovetenskap... där är jag tillbaka nu, sista året i högskolan då vi fick välja pedagogisk inriktning eller folkhälsovetenskap!

Det handlar om att förändra och förbättra möjligheter för så många människor som möjligt genom nya lagar och regler som ska skydda människorna från att hamna i skit! Jag ger ett enkelt exempel; rökfritt på krogar och i busskurer! Detta är något som förbättrar för alla! Right?

Det finns människor som arbetar med sådana förbättringar dagligen och jag vill vara en av dem! Någon som arbetar för bättre mat i ALLA skolor eller flera idrottstimmar eller budget för bättre cykelvägar för att ALLA ska ha tillgänglighet till att röra sig...! Finns väldigt mycket att arbeta med!

Ett mål.. som jag vill uppnå i min livstid är att arbeta för FN där jag kan påverka! För det så måste jag plugga vidare ytterligare ett år minst eftersom FN tar bara i praktikanter som har minst en Mastersexamen!

Och Heyy hur COOLT vore det inte att ha ett visitkort som det stod:
Lady Sara Lennea Christin Hedqvist, Master i public health science ;)

(Storyn om titeln Lady får jag ta en annan gång innan det här inlägget spårar ur i längd!)

Återkoppling till början... det är med det jag menar att jag vill förändra världen! Men då kommer det att bli mycket kontorsalaveri! Vilket ger mig lite ångest! Jag älskar ju att arbeta fysiskt! Dock gör det mig galet efter cirka ett år... om jag inte kan utvecklas på ett eller annat sätt =P

Yepp.. nu har de flesta fått sig ett hum om vad jag vill med mitt liv! Alla som har en tanke om att hälsa bara är kost, träning och att arbeta som PT kanske har fått en bredare vy om vad någon som arbetar med hälsa mer kan göra =)

Frågor är välkomna =)

Delade ju inget i går men det är bara gå tillbaka ett avsnitt för att se gårdagens avsnitt av julkalendern =)
Här är dagens avsnitt av Julkalendern i alla fall =)



Några bilder från Leksand 2009, en tjej med andra drömmar och en annan verklighet =)

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar