torsdag 13 januari 2011

Tränat... Recept.. Mona Lisa

Lunchen blev sen...
Efter träning så var man hungrig som en varg..
Omeletten med brieost, avokado och granatäpple var riktigt god :)


Recept taget från aftonbledets söndagstidning;
2 ägg + en extra gula
2 msk vatten
Salt och svartpeppar
1/2 msk smör
4 skivor brieost, ca 50g
1 avokado
Lite alfalfagroddar, ärtskott och granatäppelkärnor

Vi klarade oss utan alfalfagroddar :P

1. Vispa ägg, äggula och vatten i en skål. Salta och peppra
2. Hetta upp stekpannan med smör och häll i smeten
3. skär osten i skivor och lägg ovanpå omeletten. Dela avokadon och skär den i skivor. Lägg avokadon på omeletten.
4. stek omeletten på medelvärme i cirka fyra minuter. Lägg den på tallrik och toppa med groddarna, ärtskott och granatäppelkärnorna :)

Mumsigt!

Efter att ha tränat, duschat och ätit så blev man inte lite seg i knoppen... Men ska kvickna till för att höra av mig till Mia och snacka om pulkarace på lördag :D

Tanken är så här; Jag försöker komma på något kul att göra där man inte dricker... inte bara för det utan för att det är sjukt kul med pulka ;P
Men än så länge är det några som är på. tänkte att jag skulle messa lite folk senare :)
Så tar jag och Jeff med glögg och kanske varm choklad :) Om vi eldar så blir det korv :P
Eftersom jag och Jeff har bil så är det iaf inga problem att få med fler folk om det blir så :)
Mysigt!

Nyss fick min mor hem reklam om att köpa "fake"-målningar lite så och då.. Första exemplaret hon fick hem i brevlådan var Mona Lisa, på baksidan var det en massa information om Leonardo  Da Vinci och om Tavlan.
Högst upp kallar dom den; Mästerverk Nr 1. Spännande spännande...

Var just in på Wikipedia och läste lite om Mona Lisa och det finns så otroligt mycket att säga.. Men en av dom saker jag fann intressant i farten var;

Margaret Livingstone, professor vid Harvard-universitetet, hävdar att leendet är målat så att det framför allt framträder i det perifera synfältet som är bäst lämpat för att uppfatta skuggor. Enligt denna teori uppstår ansiktets dynamik därför att betraktaren bara uppfattar leendet då han eller hon betraktar andra delar av bilden.[1] Christopher Tyler och Leonid Kontsevich vid Smith-Kettlewell Eye Research Institute i San Francisco har argumenterat för att leendets ombytliga natur ska bero på de små variationer som orsakas av normalt brus i människans öga.[2] Dina Goldin vid Brown University menar, å sin sida, att Leonardo genom den subtila plasticiteten i Mona Lisas ansikte skickligt lyckats återge ansiktsmusklerna i dynamiska positioner så att betraktaren själv omedvetet ”skapar” rörelser i hennes ansikte vilket uppfattas som att leendet förstärks och ständigt förändras.[3]


Spännande... Måste ta mig till La salle des Etats I Louvren, paris, Frankrike och se den!
Speciellt eftersom jag nyss läste att det är skyddad med skottsäkert glas efter stölden på den 1911 och eftersom 1956 skadades den nedre delen av målningen svårt av skadegörelse genom syre attack och några månader senare kastade några sten på tavlan.
Det ända som är dess sårbarhet nu är att träet i poppelpannån förstörs fortare än de hade trott... :S  Därför känns det som att man borde se den så snart som möjligt!

Och vem har dött av att kolla runt lite i Paris ;P

Nu Ska jag försöka hitta på något innan jag somnar :)
See yah later...

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar