onsdag 4 februari 2015

Insanity

Nu var det ett tag sen igen sen jag skrev... Anledning?
Ja... för att alla tankar, grubblerier och funderingar jag har haft är sådana som inte bör delas med folk =P
Haha näe men de har varit lite för utelämnande för att det ska kännas bra att skriva om. 



Einstein menar att "galenskap" är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig andra resultat än sist.

16 år gammal så valde jag gymnasieskola: nummer 1, frisörgymnasium i Gävle, 2 Textila tekniker, Gävle 3. Bild och form, Sandviken.

Först kom jag in på bild och form eftersom frisör var det tokmånga som ville gå på den tiden vilket gjorde att intagningspoängen var skyhöga.

Efter en vecka på bild och form så kom jag in på textila tekniker... Efter en vecka så har jag funnit vänner, en plats i klassen och trivs riktigt bra!
Ringer min nyfunna vän och frågar hur jag ska göra! Hon blir så klart lite ställd eftersom hon vill att jag ska gå med henne men samtidigt så vill hon inte be mig göra det här valet för henne.

Efter att jag funderat ett tag så väljer jag bild och form och bli kvar i Sandviken. Inga mer funderingar på det, jag har ju fått en nya bästa vän och de sägs ju att de vänner vi finner i gymnasiet stannar för resten av livet.

Efter gymnasiets slut så umgås vi inte särskilt mycket längre... och vi har inte samma värderingar i livet. Vi glider i från varandra.

Motvilligt smyger sig tanken in... OM... vad hade hänt OM jag valt annorlunda? 
Gjorde jag ett så har stort beslut på grund av en människa som inte ens är en del av mitt liv i dag? 

Idag ångrar jag så klart inget.. eftersom de andra vänner jag mötte på estetiska programmet är fortfarande mina närmaste vänner! Som Terbe och Mia. Hade jag inte mött dem hade jag inte haft 2 fantastiska guddöttrar och allt fantastiskt som hänt på grund av att jag har dessa människor i mitt liv =) 

Men... det som hängt sig kvar är dock, trots positivt utfall, är att:
Välj dina livsval efter vad DU faktiskt vill så slipper du fundera OM... 

Så... på Högskolan så delades klassen i två grupper, pedagogik och folkhälsovetenskap.... 
Och jag skojar inte när jag säger att ALLA som jag umgåtts med under 2 års tid valde pedagogik! 

Och hade jag inte gjort det där valet, 16 år gammal, bild och form för en vän i stället för det jag verkligen ville så hade jag nog val pedagogik förra året... 25 år gammal i stället. 

Nu ville jag verkligen läsa folkhälsovetenskap trots att pedagogik är jätte kul också. 

Så kontentan.. jag antar att jag inte är galen enligt Einstein =P 

Nu vet jag skillnaden. 
Men... jag vet också att jag gjorde rätt val mer än någonsin! 
Det har aldrig varit jobbigare att åka till skolan än nu.. när jag inte åker och möter vänner och gruppen så som jag gjort tidigare. 
Alltså de jag går med nu är också kanon bra folk! Jätte trevliga och öppna så skulle inte ha några problem att tränga mig på i deras grupper men det är bara inte detsamma. 
Tidigare visste jag liksom när jag åkte till skolan vem som väntade in mig och vilka jag skulle käka lunch med. 

Socialt stöd som jag studerar mycket om är otroligt viktigt. Bara att ha vänner runt sig puttar en den där lilla extra biten. Orkar lite mer, gör en lite bättre. 
Just nu är jag mest lat och förslappad känner jag! 

SÅ den enda fråga som återstår nu är... jag har gjort 2 olika val i samma situation och fått olika utfall. Dock så är jag inte säker på att de första valet som skulle kunna ses som ett misstag, verkligen är ett misstag?? 


NOG med grubblerier om det där nu ;) Dagens låt ^^ 


Va rädd om er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar