torsdag 5 februari 2015

Bättre tid och bättre liv...

Löften till oss själva är ofta lättare att bryta än löften till andra...

Jag vill så mycket många gånger... Ena dagen är jag så otroligt taggad att träna, äta bra (avstå från onyttigheter), göra schema för plugg tid, vilo tid... med mera...

Sen så kommer det dagar då pressen på en själv, att vara "bäst" blir för mycket... det blir snarare överväldigande och allt blir skit...

Jag har ofta svårt att göra flera saker bra samtidigt, det är mitt dilemma.
Om jag jobbar så fokuserar jag på det, går upp i och in i det med full fokus och allt runt om bleknar lite.
Om jag pluggar gäller detsamma...
Om jag vill ändra kost... full fokus..

Ja vad det än handlar om. Så när jag väl vaknar upp ur mitt fokus och inser att FAN jag har missat det eller det så mår jag ju dåligt över att jag försummat andra saker....

Så vad är viktigast?
Jobb  * Plugg  * Mat  (HÄLSA) Träning  * Sova  * Vänner(socialt liv)

Resonemangen runt dessa går olika beroende på vilket sällskap vi är i... det är vad jag har märkt.
De äldre prioriterar arbetet... Vilket jag märker när jag  pratar med mina föräldrar bland annat =P

Träning är en av de saker som läggs fram som otroligt viktigt i dagsläget eftersom det är bra för typ ALLT!
Men både träning och mat är ju direkt kopplade till HÄLSAN..

Hur ofta har vi inte fått höra saker som:
Det viktigaste är ju att man har hälsan i behåll...
Det kan inte sättas ett pris på hälsa...
Om du inte har hälsan så kan du inte vara ditt bästa i andra situationer heller...

Men... hälsa är en sådant ENORMT begrepp. Utan ett socialt liv så blir du ensam, och ensam är inte stark och då har du heller inte den psykiska hälsan.
Mat och träning = fysisk hälsa och sova hör till här.

Dock skulle jag inte må bra av att åsidosätta skolan heller... det skulle gnaga i mig och ge en dålog smak i munnen.

Detsamma gäller nästan jobbet (dock så går skolan före) men det är aldrig kul att tacka nej till jobb.
Då känner jag mig lite dålig.. typ "ja, jag fixar inte allt ihop"
Det gör väl ingen... fixar ALLT alltså... Men vem vill inte vara BÄST och göra allt på en gång och vara någon övermänniska??

Och YES där h ar vi den RAKA vägen till utbrändhet! GRATTIS!

Nyckeln är att kunna säga NEJ tack! Jag kan inte göra allt.
Trots att det svider i mitt ego! =P hahah jag vill klara allt. Men det kommer inte sluta bra!


Nu FOKUS! I väg på jobb nu! Sen blir det till att läsa vetenskapliga artiklar super noga!

Och i helgen blir det kärlek och umgås med vänner =)

Var rädda om er och glöm inte att säga nej! Och för guds skull be om hjälp om det krisar!! Alla gillar någon som sliter och är duktig!! MEN en dag när du ligger utmattad i diket så kommer folk att peta på dig med skospetsen och säga... "nämen OJ, den där pallade inte trycket"

SÅ Ingen bryr sig efter att du bränd ut dig ÄVEN om du VAR BÄST när du arbetade som en galning!!


SÅ.. Snälla ta hand om DIG och dina nära ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar