fredag 28 november 2014

Drömmar

Du vet när man drömmer om något så hårt så att man nästan tror att det är sant...?

Igår önskade jag mig att när jag vaknade och tittade ut genom fönstret så skulle marken vara täckt av ett vitt skimrande snötäcke!
Eftersom det var så kallt i går att alla gick runt och "rökte" och det var frost överallt så kände jag mig nästan säker på att det skulle vara en sanning idag när jag vaknade!
Sov och sov och sov så att det skulle hinna bli ett litet lager av snö när jag vaknade, okej jag sov inte länge baaara därför ;P. Men nope, INGEN snö.. =/
Inte ens frosten är kvar jue?!

Gårdagens inlägg

Många som läste! KUL! En som kommenterade, hade nog väntat mig en shit storm! Haha snacka om förutfattade meningar ;P 

Det jag ville säga med det hela är egentligen; Försök att sätta dig in, var godhjärtat och önska ingen illa. 

Och med godhjärtad menar jag inte att du behöver älska alla människor du möter, det gör absolut inte jag, men att vi iallafall ger alla en chans och är tveksam till all skit vi hör och läser. 

Det är en sak att vara god mot individer, enskilda personer, en annan att ha en ödmjuk bild på den stora massan, på folket. Dessa två är i mina ögon fantastiska egenskaper! =) 

Jag själv har mer tilltro till den stora massan eftersom jag VET att den största delen av jordens befolkning är inte onda, de vi läser om som gör fruktansvärda saker, de som mobbar, de som diskriminerar, slår och tar till våld, fysiskt eller psykiskt... Dessa personer är inte så många som media får det att framstå! 

Det är dock inte så kul att skriva i media om en ensamstående mamma som kämpar i sitt vardagsliv eller en student som kämpar på för att en dag kunna göra en liten liten skillnad eller den hårt arbetande mannen som vantrivs på sitt jobb men står ut för att ta ett ansvar över sig själv och sin familj. 

Dessa "vanliga dödliga" finns det gott om! Våra vardagshjältar! Det är de som är den stora massan! Som får det stora hamsterhjulet att rulla framåt... 

Om vi ser på samhället som en stor organism med en massa kuggar och hjul så är det inte bara de personer som vi ser, framstående kändisar, chefer som älskar sin personal, drivna entreprenörer eller de kriminella, missbrukarna, nazisterna, extremisterna de som strävar bakåt och mot vad den stora massan vill och inte vill hitta en medelpunkt som alla kan arbeta mot för att få organismen att tuffa på tillsammans utan att det kärvar. 

MEN som sagt! Det ÄR den stora massan, våra vardagshjältar, som för samhället framåt! I Sverige har vi kommit så pass långt som vi gjort för att vi TILLÅTER den stora massan att TÄNKA, UTBILDA SIG och ha MÖJLIGHETER! 

Möjligheter... hur ofta tänker du på dina möjligheter här i livet? 
Nu låter jag som värsta klyschiga optimisten ;P Men det är för att jag har fått många smällar på fingrarna genom de få år som jag levat... Sverige ÄR möjligheternas land. Vi människor som lever här måste fortfarande välja möjligheten för att nå dit, inget kommer gratis (förutom vissa som glider på en räkmacka men de är inte allt för många). 

Jag är inte alltid glad, inte alltid positiv och ser definitivt inte alla möjligheter i min vardag jämt... MEN jag jobbar på det! 

Det är ju klart att vi måste få vara ledsen och nedstämd ibland, det är vi alla, vi kan inte gå runt och tänka; ja, men det här det ju sämre eller jag har det värre! SKIT i det, vem som har det värst hit eller dit! Alla upplever saker och ting olika! När vi har accepterat det så är det lättare att leva med sig själv också... 

Exempel: En vän tappar bort sin bok och blir hjärtekrossad över detta, väldigt nedstämd och näst intill deprimerad. Det första jag vill tänka är; Men va fan, ta tag i dig själv! För så har samhället och umgänget uppfostrat mig! Att vara ledsen är vekt och det är inget någon ska bli i onödan!. 
MEN: Sorg är olika för oss alla, det värsta som hänt mig är inte det värsta som hänt dig! Skalan ser olika ut... toppen av sorg och smärta förändras genom livet beroende på vad vi har upplevt! 

Som vännen som tappade bort sin bok, det kanske var hens topp medans min är att ha till exempel missbruk runt mig. Många som levt i utsatta situationer ser sig själv som hjältar, YES jag klarade det, jag har överlevt min smärta! Och ja fantastiskt bra och skönt! Men baksidan är ofta att dessa personer förminskar andra människors problem, eftersom de minsann vet vad smärta är "på riktigt". 

Så... det jag vill förmedla med det här är att ALLA människors smärta ska tar på allvar! Inget är för litet för att bry sig om! Ta hand om varandra och var öppen för att ingen är perfekt och ingen är en kopia av dig! 

(Exemplen är hitte på av mig ;P ) 

Min blogg verkar forma sig till någon galen framåt marsch för att predika om godhet =P hahaha
Nästa inlägg ska jag skriva om något annat skojigare! Det är bara att detta ligger mig varmt om hjärtat =) 
Som ni ser i vänsterspalten under intressen; Nr 1. Kärlek ;) 

Tack för att ni läser! Ha en fantastisk dag! Så håller vi tummarna för snö så att jag kan planera in en dag i Högbo med pulka, sjärtlapp, tefat eller madressrace XD 

Håll i hatten ;)  

GE mig snö <3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar